|
|
Het is nu 03 maart 2026, 14:12
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
gouden hangertje vintage?
| Auteur |
Bericht |
|
de munte
|
 gouden hangertje vintage?
Materiaal: goud ( tenminste daar lijkt het wel op, geen merkjes maar hebben in het missende gedeelte van het hartje bij de sluiting gezeten vermoed ik ) laat het nog wel is teste
Afmeting: 1 cm
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp:
heb zelf al ff rondgekeke zijn er in de 2e helft 20 ste eeuw, maar een gelijke kan ik niet vinden
mocht het antiek , of ouder dan 1900 zijn zou al een stuk leuker zijn weer
zal een steentje oid ingezeten hebben
mvg de munte
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 02 okt 2025, 20:53 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: gouden hangertje vintage?
mooi 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 02 okt 2025, 21:06 |
|
 |
|
Daventria
|
Vrij hoog gehalte goud, Denk Tussen de 18 en 21,5 karaat. Dit soort filigraine sieraden dateren meestal tussen 1850 en 1920. Maar kan ook ouder. Dit sieraad valt eerder onder antiek dan onder vintage.
Er heeft een steentje in gezeten. Voor een foto of een tekening is het veelste klein. Graag laten testen bij een juwelier die het sieraad niet sloopt. Ik test zelf aan huis en heb een drijfhout set. Dat hebben de juweliers ook.
Gefeliciteerd met deze topper!
_________________ Zoekt klein vind groots!
|
| 02 okt 2025, 21:45 |
|
 |
|
de munte
|
Daventria schreef: Vrij hoog gehalte goud, Denk Tussen de 18 en 21,5 karaat. Dit soort filigraine sieraden dateren meestal tussen 1850 en 1920. Maar kan ook ouder. Dit sieraad valt eerder onder antiek dan onder vintage.
Er heeft een steentje in gezeten. Voor een foto of een tekening is het veelste klein. Graag laten testen bij een juwelier die het sieraad niet sloopt. Ik test zelf aan huis en heb een drijfhout set. Dat hebben de juweliers ook.
Gefeliciteerd met deze topper! Ik hoop dat je gelijk hebt zag wel dat in de vintage tijd veel van dit soort hartjes als bedeltjes volgens mij, maar zo ene kwam ik niet tegen. Mocht je toevallig eens een voorbeeld tegen komen dan altijd welkom. filigrain word nog steeds wel gebruikt die techniek toch zelf geen verstand van , ga uit van jouw dtm maar misschien dat iemand andere mening heb nog mvg de munte
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 02 okt 2025, 21:59 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28574 Woonplaats: Kerkrade
|
hoi @ Peter,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ja goud willen wij wel allemaal vinden, bijzondere vondst weer wanneer zijn ze met stempeltjes in zilver en goud te slaan begonnen ??? gr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 02 okt 2025, 22:48 |
|
 |
|
Daventria
|
Coinhunter Chris schreef: hoi @ Peter,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ja goud willen wij wel allemaal vinden, bijzondere vondst weer wanneer zijn ze met stempeltjes in zilver en goud te slaan begonnen ??? gr Chris  Elders midden 1600. Maar niet altijd al het goud is gekeurd of gestempeld. Handgemaakte stukken zijn vaak niet gekeurd om kosten uit te sparen. Dat zijn de sieraden die je op verzoek laat maken. Afwijkende gehaltes worden soms niet gekeurd en soms wel. Denk hierbij aan 12 karaats, of misschien wel 10 karaats. Er kunnen wel gehaltenummers instaan. Soms is een deel van het goud gemerkt en ontbreekt dat deel. De hanger had een extra oogje kunnen hebben en zijn uitgesleten waarna de hanger van de ketting af viel. In dat geknapte ringetje had dan het gehaltenummer gestaan. Deze hanger is een zeer hoog gehalte goud. Zowieso hoger dan 18k. 18k glimt best nog wel. Hogere gehaltes zijn vaak doffer en veel dieper geel. Zoals deze hanger. Ik denk dus op zijn minst antiek of ouder. Toevoeging: Bij vintage sieraden is de kans voor het gebruik van hogere gehaltes veel kleiner. Of het sieraad moet uit het buitenland komen zoals Suriname of India. Maar die keuren het goud zeker weten. Die landen gebruiken veel hogere gehaltes. Voor Nederlandse gouden sieraden werden soms gouden tientjes gesmolten wat het hoge gehalte waarschijnlijk verklaart. Vintage sieraden zijn bijna altijd tussen het gehalte 333 en 750
_________________ Zoekt klein vind groots!
|
| 03 okt 2025, 14:12 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
Joh, wat maakt het uit hoe oud het is, is toch gewoon een prachtige vondst. Adri
|
| 03 okt 2025, 17:04 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|