|
|
Het is nu 03 maart 2026, 16:49
|
Ervaringen manticore / deus 2
| Auteur |
Bericht |
|
Aluhoedje
Geregistreerd: 17 jan 2018, 12:49 Berichten: 699 Woonplaats: Hilversum
|
 Re: Ervaringen manticore / deus 2
Dat diepteverlies is er ook met de witte schotel van de Deus 1. Die elliptische schotel presteert extreem goed op vervuilde grond en de bovenlaag van de grond.
_________________ Zoekt nu met de XP Deus II
|
| 03 dec 2025, 12:28 |
|
 |
|
alfasud1972
|
Ik wil ook nog wel even mijn duit in het zakje doen:
Ik zoek met een Deus I X35. We hebben een tijd terug 3 dagen gezocht op dezelfde stortakkers met vrienden en kennissen. Drie dagen in diverse samenstellingen van machines gelopen. o.a. 2 x Deus II, en 3 x Manticore, allemaal ervaren zoekers, die al lang, en ook vrij vaak zoeken. Het aantal goede vondsten varieerde per machine per dag. Dat is een kwestie van er overheen lopen. We hebben in totaal in drie dagen met 14 personen gezocht. We hebben de vondsten bijgehouden en alle munten geteld.
Op elke dag vond ik de meeste objecten en de meeste munten. En dit met de oudste machine. De DII en Manti gaan zeker op bepaalde targets dieper. En ze zijn beide duidelijker op bepaalde targets. Ik had minimaal hetzelfde aantal zilveren munten als de rest, of het meeste.
Je kan er van allerlei theorieën op los laten, feit is dat zolang je een beetje een goede machine hebt, het totaal aantal targets tussen verschillende machines, op een dag niet enorm verschilt. Je kan vaak ook niet meer dan een max aantal dingen opgraven, op een dag gewoon gezien de tijd. Ik zeg maar even iets iets, 200 targets. Met een diepe machine ben je weer meer tijd kwijt met graven, en je target te vinden, met een wat minder diepe machine graaf je meer ondiepe targets in dezelfde tijd. Diepere objecten met de DII en Manti zijn vaak lood, of grotere objecten, vermoedelijk door het gelijktijdig gebruik van lagere frequencies.
Nadeel van de Manticore, targets van gemixte materialen, ik noem maar wat, een zilveren broche met een ijzeren pin geeft ie niet goed weer. Nikkel gulden geld pakt ie standaard niet, dat moet je aanpassen. Voordelen het is een makkelijke machine zowel in geluid als in (basis) instellingen en display is overzichtelijk.
Nadelen van de Deus, I en II, ze zijn minder stil, als je ze niet goed instelt. Persoonlijk vind ik het menu en het scherm van de DII niet top, het voldoed maar dat is het dan ook wel, de DI is een stuk overzichtelijker, maar ook die heeft een inmiddels gedateerd scherm (hoewel ie goed voldoet, het oogt alleen niet modern) De Di en de DII in iets mindere mate, zijn mss wat minder duidelijk ten opzichte van een Manti, waardoor je ook wat meer twijfelachtige signalen graaft (wat zeker niet altijd nadelig is). Vaak genoeg meegemaakt dat een twijfelachtig signaal op de Manticore, wel een graafbaar signaal geeft op de D1 en het na opgraven ook wel iets blijkt te zijn. Als je in het water wil zoeken moet je de kabel aansluiten. En een D1 is niet geheel waterdicht.
Als je het afval aan het einde van de dag vergelijkt, dan presteert een Manticore niet veel beter, evenveel blik etc. Voordelen van de deus net iets lichter, hoewel de Manti met een 9" heel goed aanvoelt en mooi in balans is. De 'usebilty' van hele Deus systeem vind ik beter, met veel keuze tussen schijven, koptelefoons, mogelijkheden om het kastje/puck je wel of niet te gebruiken, etc etc, de schijf is razendsnel te veranderen, de pinpointer kan over de hoofdtel (gebruik ik niet). Kortom het hele 'Deus eco-systeem' is flexibeler, en meer naar je smaak in te richten.
Moraal van mijn verhaal, met alle moderne goede machines, van een goed merk kan je goed zoeken. De verschillen zijn niet enorm groot op de meeste targets. Leer je machine goed kennen,weet wat alle instellingen doen, maar leer ook over andere zaken, zoals grondconditie etc,, weet wat de zwakke punten en wat de sterke punten van je machine zijn, en maak daar gebruik van. Dan ben je al een heel eind op weg. Als je elk half jaar van machine gaat wisselen (je kent ze wel), dan leer je jouw machine (mijns inziens) nooit goed kennen.
|
| 11 dec 2025, 21:08 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
alfasud1972 schreef: Ik wil ook nog wel even mijn duit in het zakje doen:
Ik zoek met een Deus I X35. We hebben een tijd terug 3 dagen gezocht op dezelfde stortakkers met vrienden en kennissen. Drie dagen in diverse samenstellingen van machines gelopen. o.a. 2 x Deus II, en 3 x Manticore, allemaal ervaren zoekers, die al lang, en ook vrij vaak zoeken. Het aantal goede vondsten varieerde per machine per dag. Dat is een kwestie van er overheen lopen. We hebben in totaal in drie dagen met 14 personen gezocht. We hebben de vondsten bijgehouden en alle munten geteld.
Op elke dag vond ik de meeste objecten en de meeste munten. En dit met de oudste machine. De DII en Manti gaan zeker op bepaalde targets dieper. En ze zijn beide duidelijker op bepaalde targets. Ik had minimaal hetzelfde aantal zilveren munten als de rest, of het meeste.
Je kan er van allerlei theorieën op los laten, feit is dat zolang je een beetje een goede machine hebt, het totaal aantal targets tussen verschillende machines, op een dag niet enorm verschilt. Je kan vaak ook niet meer dan een max aantal dingen opgraven, op een dag gewoon gezien de tijd. Ik zeg maar even iets iets, 200 targets. Met een diepe machine ben je weer meer tijd kwijt met graven, en je target te vinden, met een wat minder diepe machine graaf je meer ondiepe targets in dezelfde tijd. Diepere objecten met de DII en Manti zijn vaak lood, of grotere objecten, vermoedelijk door het gelijktijdig gebruik van lagere frequencies.
Nadeel van de Manticore, targets van gemixte materialen, ik noem maar wat, een zilveren broche met een ijzeren pin geeft ie niet goed weer. Nikkel gulden geld pakt ie standaard niet, dat moet je aanpassen. Voordelen het is een makkelijke machine zowel in geluid als in (basis) instellingen en display is overzichtelijk.
Nadelen van de Deus, I en II, ze zijn minder stil, als je ze niet goed instelt. Persoonlijk vind ik het menu en het scherm van de DII niet top, het voldoed maar dat is het dan ook wel, de DI is een stuk overzichtelijker, maar ook die heeft een inmiddels gedateerd scherm (hoewel ie goed voldoet, het oogt alleen niet modern) De Di en de DII in iets mindere mate, zijn mss wat minder duidelijk ten opzichte van een Manti, waardoor je ook wat meer twijfelachtige signalen graaft (wat zeker niet altijd nadelig is). Vaak genoeg meegemaakt dat een twijfelachtig signaal op de Manticore, wel een graafbaar signaal geeft op de D1 en het na opgraven ook wel iets blijkt te zijn. Als je in het water wil zoeken moet je de kabel aansluiten. En een D1 is niet geheel waterdicht.
Als je het afval aan het einde van de dag vergelijkt, dan presteert een Manticore niet veel beter, evenveel blik etc. Voordelen van de deus net iets lichter, hoewel de Manti met een 9" heel goed aanvoelt en mooi in balans is. De 'usebilty' van hele Deus systeem vind ik beter, met veel keuze tussen schijven, koptelefoons, mogelijkheden om het kastje/puck je wel of niet te gebruiken, etc etc, de schijf is razendsnel te veranderen, de pinpointer kan over de hoofdtel (gebruik ik niet). Kortom het hele 'Deus eco-systeem' is flexibeler, en meer naar je smaak in te richten.
Moraal van mijn verhaal, met alle moderne goede machines, van een goed merk kan je goed zoeken. De verschillen zijn niet enorm groot op de meeste targets. Leer je machine goed kennen,weet wat alle instellingen doen, maar leer ook over andere zaken, zoals grondconditie etc,, weet wat de zwakke punten en wat de sterke punten van je machine zijn, en maak daar gebruik van. Dan ben je al een heel eind op weg. Als je elk half jaar van machine gaat wisselen (je kent ze wel), dan leer je jouw machine (mijns inziens) nooit goed kennen. Mooi gezegd  ben het me je eens 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 11 dec 2025, 22:24 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
de ed schreef: alfasud1972 schreef: Ik wil ook nog wel even mijn duit in het zakje doen:
Moraal van mijn verhaal, met alle moderne goede machines, van een goed merk kan je goed zoeken. De verschillen zijn niet enorm groot op de meeste targets. Leer je machine goed kennen,weet wat alle instellingen doen, maar leer ook over andere zaken, zoals grondconditie etc,, weet wat de zwakke punten en wat de sterke punten van je machine zijn, en maak daar gebruik van. Dan ben je al een heel eind op weg. Als je elk half jaar van machine gaat wisselen (je kent ze wel), dan leer je jouw machine (mijns inziens) nooit goed kennen. Mooi gezegd  ben het me je eens  Kun je er niet iets meer over vertellen Ed welke detector nu beter is, vindt je uitleg maar minimaal hoor. Adri 
|
| 12 dec 2025, 11:59 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
De Manticore is beter 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 12 dec 2025, 15:34 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Kun je er niet iets meer over vertellen Ed welke detector nu beter is, vindt je uitleg maar minimaal hoor.  Adri  ja zeker dat ze diep gaan en je moet zo md ook snappen snap je zo heeft alles ze voor en nadelen je heb het gehoord van cc De Manticore is beter ggeef mij maar een top plek dan zeg ik niks mee 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 15 dec 2025, 16:07 |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|