|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 07:22
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
Bronzen tandwiel met patina
| Auteur |
Bericht |
|
keossvin
|
 Bronzen tandwiel met patina
Materiaal: brons
Afmeting: 5,2cm
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp:
Dacht eerst dat het rommel was, maar lijkt er toch wel oud uit te zien! Tandwiel-achtig fragment, met simpele lijn decoratie Zit een mooie patina op. Iemand enig idee wat dit geweest kan zijn?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 29 dec 2025, 18:59 |
|
 |
|
lieropp
Moderator
|
 Re: Bronzen tandwiel met patina
Ha Keossvin,
mogelijk toch niet zou oud. Ik zie er een deel van een vrij moderne fietsbel in. Dan zou er aan één uiteinde iets afgebroken moeten zijn. De officiele naam van dit onderdeel is volgens mij duimhevel met vertanding. Als je de ronde bel van de fietsbel afdraait, dan zie je meteen een soortgelijk half rond tandwiel. Misschien dat iemand anders er iets ouds in kan herkennen.
Gr Peter
|
| 29 dec 2025, 20:24 |
|
 |
|
keossvin
|
lieropp schreef: Ha Keossvin,
mogelijk toch niet zou oud. Ik zie er een deel van een vrij moderne fietsbel in. Dan zou er aan één uiteinde iets afgebroken moeten zijn. De officiele naam van dit onderdeel is volgens mij duimhevel met vertanding. Als je de ronde bel van de fietsbel afdraait, dan zie je meteen een soortgelijk half rond tandwiel. Misschien dat iemand anders er iets ouds in kan herkennen.
Gr Peter Bedankt voor je reactie peter. Aan beide uiteinde is een breuk te zien, de tanden zijn ook niet allemaal 100% gelijk. Met name door de samenstelling (Brons) en patina vermoed ik toch enige ouderdom Gr Kevin
|
| 29 dec 2025, 21:12 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Het doet ook mij toch technisch aan.  Maar ik krijg graag ongelijk. 
_________________ Met vriendelijke groet, Sicco
|
| 03 jan 2026, 20:55 |
|
 |
|
Luukst
|
Over de patina van soms ogenschijnlijk heel oude metalen objecten, heb al heel veel spul voorbij zien komen waarvan ik weet dat het niet ouder is dan 100 jaar maar een patina heeft die doet vermoeden dat het object 500 jaar oud is. En dan heb ik het voornamelijk over oorlogskoper wat bij mij in de buurt veel in de grond zit. Patina kan bedriegen is wat ik wil zeggen.
_________________ Zij trocken ten velde, hadden den ganschen dach gezien weinich te melden, maar arriveerden aan den eijnden der tocht met hunner zakken vol oud yzer. En werden gepreezen als zynden waaren helden.
|
| 08 jan 2026, 16:31 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Niet out Het doet ook mij toch technisch aan als het er nu zo uit zag viewtopic.php?f=70&t=101308
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 08 jan 2026, 21:00 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Is volgens mij gewoon eenntandwiel van iets Doet mij ook niet oud aan Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 08 jan 2026, 21:40 |
|
 |
|
keossvin
|
Dank voor de reactie allen. Wellicht bedriegt de ogenschijnlijke oude patina dan toch.
Werden tandwielen wel in brons uitgevoerd?
|
| 08 jan 2026, 22:00 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
keossvin schreef: Dank voor de reactie allen. Wellicht bedriegt de ogenschijnlijke oude patina dan toch.
Werden tandwielen wel in brons uitgevoerd? jazeker kijk maar is in een klok
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 08 jan 2026, 22:24 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|