|
|
Het is nu 03 maart 2026, 07:36
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 19 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
terpje
|
 Beslag of fibeltje ?
Hoi, al enige tijd geleden gevonden, dacht eerst aan een beslagje maar begin toch te twijfelen. Groeten, Gerard Materiaal: brons Afmeting: 27 mm
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 26 nov 2023, 22:05 |
|
 |
|
terpje
|
 Re: Beslag of fibeltje ?
Nog een foto.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 26 nov 2023, 22:07 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Zou in het midden een siersteentje hebben gezeten? 
|
| 27 nov 2023, 13:41 |
|
 |
|
denier
|
Ik heb een exemplaar die er veel van weg heeft, zal het morgen eens posten. Het werd gedetermineerd als beslag.
Groeten Denier
|
| 27 nov 2023, 14:59 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ben benieuwd!
|
| 27 nov 2023, 17:14 |
|
 |
|
Ben
Geregistreerd: 15 aug 2008, 23:42 Berichten: 659 Woonplaats: Gelriae
|
Is het geen ring geweest?
Groeten, Ben.
_________________ Zoek en gij zult vinden.
|
| 27 nov 2023, 21:01 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Riemgeleider ?
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 28 nov 2023, 00:55 |
|
 |
|
denier
|
Niet 100% hetzelfde maar heeft er toch veel van weg..
Groeten Denier
|
| 28 nov 2023, 09:19 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ik zie idd zeker overeenkomsten, zie vergelijking in afbeelding. Mooi gevonden! Die van Terpje is dan een luxe uitvoering, met oorspronkelijk een siersteen (vermoed ik). En mogelijk ouder te dateren, maar dat is maar een indruk van mij hoor. 
|
| 28 nov 2023, 13:10 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Mooie vondst Gerard Als ik het zou moeten zeggen hebben we het hier over een beslag. groeten, Joost
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 28 nov 2023, 20:09 |
|
 |
|
terpje
|
Ow wauw wat veel reacties, dank voor het meedenken !!  Denk dat in het midden een steentje of glaspasta heeft gezeten. Het zou inderdaad een beslagje kunnen zijn maar ik heb ook wat onderzoek gedaan. In het fibulaboek van de lage landen kwam ik een fibel tegen die op mijn object lijkt. Aan de uiteinden aan beide zijden van mijn object zijn breukvlakken aanwezig dus waar de pin uitsteekt zit ook nog een breukvlak op het eind en aan de andere kant ook waar vermoedelijk een veerconstructie heeft gezeten. Dus de fibel optie lijkt me nog aanwezig. 
|
| 29 nov 2023, 22:07 |
|
 |
|
terpje
|
Wat me ook opvalt is dat de onderkant niet symetrisch is, zie pijlen. En dus breukvlakken op het eind, zie cirkels. Groeten, Gerard
|
| 29 nov 2023, 22:21 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Hoi Gerard, Dat is een interessante optie om te bestuderen. Ik moet wel even zoeken naar referentiemateriaal want de literatuur die Heeren-v.d. Feijst aangeven heb ik zo niet voorhanden. Misschien anders rechtstreeks naar Stijn Heeren een vraag stellen? s.heeren@vu.nl Die zal je zeker uitsluitsel kunnen geven. Ik lees in Fibulae uit de Lage Landen dat die variant Midden La Tène-fibula pas één keer ontdekt is in Batenburg, in het Land van Maas en Waal dus. Nou zijn daar veel fibulae terecht gekomen via de stroming in de grote rivieren dus ze hoeven daar niet persé van afkomstig te zijn maar wie weet... Ik zou het gewoon eens proberen. Stijn geeft meestal wel antwoord. groeten, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 30 nov 2023, 11:12 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Gerard...kijk ook eens hier: viewtopic.php?f=208&t=123207&p=932486#p932486 Heel wonderlijk ineens zo'n vondst. groeten, Joost
|
| 30 nov 2023, 21:24 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Spannende wending hier weer! Bijzonder zo 2 van die vondsten die zich aandienen!
|
| 30 nov 2023, 21:35 |
|
 |
|
terpje
|
Hoi Joost, dank voor de informatie !!!  Ik heb zojuist Stijn een bericht gestuurd dus het is nog even afwachten, zodra ik antwoord heb zal ik het in dit item zetten. En wat een toeval dat er nog eentje is gevonden. Groeten, Gerard
|
| 30 nov 2023, 22:28 |
|
 |
|
terpje
|
In het fibulaboek van de lage landen wordt vermeldt dat er slechts twee exemplaren bekend zijn. Waarschijnlijk zijn ooit meerdere exemplaren gevonden maar worden snel als beslag gedetermineerd wat ook mijn eerste ingeving was. Maar vond het wel vreemd dat er slechts 1 pinnentje uitstak. Groeten, Gerard
|
| 30 nov 2023, 22:41 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Is hier al wat over bekent Is geen romeins beslag dan zou de bevestiging anders zijn Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 08 jan 2026, 20:33 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
krulstaart schreef: Is hier al wat over bekent Is geen romeins beslag dan zou de bevestiging anders zijn Gr marin @Terpje is al van november 2024, dus ruim een jaar geleden niet meer online geweest. Geen idee wat daar de reden voor is. We zullen het antwoord dus misschien niet zomaar meer te weten komen. Een aannemelijk dtm zou dan eerder liggen in de richting van de Midden La Tènefibula zoals @denier die heeft geplaatst.
|
| 08 jan 2026, 20:48 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 19 berichten ] |
|