|
|
Het is nu 03 maart 2026, 07:19
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
Half musketkogel malletje?
| Auteur |
Bericht |
|
Dutchdetectorist
|
 Half musketkogel malletje?
Materiaal: brons met ijzerconcretie Afmeting: 20,7 x 17,6 x 10,3mm Gewicht: 11,27gr Beschrijving van het voorwerp: Is dit mijn eerste musketkogelmalletje? Afgelopen weekend vond ik dit voorwerpje. Volgens mij gaat het om één helft van een malletje voor het gieten van een kleine musket- of voorladerpistoolkogel. Het malletje lijkt gemaakt te zijn uit brons, maar aan de achterkant zit ijzer. Ik vond deze afbeelding, lijkt op de andere helft van de mal: https://www.bodemvondsten.nl/nl/galerij ... #gallery-6Kan iemand dit bevestigen?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Groet, Godfried
|
| 24 jan 2026, 12:44 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
 Re: Half musketkogel malletje?
Ik denk dat je helemaal goed zit! Even bij elkaar op de plaat zodat het voorbeeld niet verloren raakt. Gave vondst zeg!  Hier zie je op ons forum nog een variant: viewtopic.php?f=547&t=43556&hilit=gietmal+musketkogelWie weet vind je nog eens de andere helft daar op die plek!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Met vriendelijke groet, Sicco
Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 24 jan 2026, 17:43, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 24 jan 2026, 15:42 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Leuke vondsten Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 24 jan 2026, 16:26 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Detecto-searcher schreef: Ik denk dat je helemaal goed zit! Even bij elkaar op de plaat zodat het voorbeeld niet verloren raakt. Gave vondst zeg!  Hier zie je op ons forum nog een variant: viewtopic.php?f=547&t=43556&hilit=gietmal+musketkogelWie weet vind je nog eens de andere helft daar op die plek! Dank voor de bevestiging Sicco! Vreemd eigenlijk dat deze malletjes niet heel veel gevonden worden. Ik vind hier (Midden-Limburg) heel veel musketkogels. Maar ja, je kunt met zo'n malletje natuurlijk heel veel kogels maken.
|
| 26 jan 2026, 09:59 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Dutchdetectorist schreef: Detecto-searcher schreef: Ik denk dat je helemaal goed zit! Even bij elkaar op de plaat zodat het voorbeeld niet verloren raakt. Gave vondst zeg!  Hier zie je op ons forum nog een variant: viewtopic.php?f=547&t=43556&hilit=gietmal+musketkogelWie weet vind je nog eens de andere helft daar op die plek! Dank voor de bevestiging Sicco! Vreemd eigenlijk dat deze malletjes niet heel veel gevonden worden. Ik vind hier (Midden-Limburg) heel veel musketkogels. Maar ja, je kunt met zo'n malletje natuurlijk heel veel kogels maken. Gg! Ik denk dat de reden die jij noemt ook wel klopt. Ja, ik heb ook een pot vol staan van deze omgeving, en bovendien ontzettend veel gevonden die bij de archeologische dienst liggen, en zelf ook nooit een malletje gezien. Zie in dit verband voor de echte productie deze prachtvondst van Madelinus op ons eigen forum: viewtopic.php?f=547&t=5030&start=0Een grotere mal voor een grotere productie van tientallen musketkogels, wat meer zoden aan de dijk zette. Eronder ook nog een plaatje van een inklapbare mal daarvoor. Dat kleintje was wellicht voor persoonlijk gebruik in het veld, al hadden ze ook tangen. Het is hier bekend dat er klachten waren dat de soldaten het lood van de kerkdaken afsloopten om musketkogels ter plekke te maken...
|
| 26 jan 2026, 12:39 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Prachtige informatie Sicco, dank hiervoor!
|
| 26 jan 2026, 18:01 |
|
 |
|
de munte
|
hele leuke vondst 
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 26 jan 2026, 23:13 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Hier een match, met determinatie: https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox ... vfcTMzhtDvOok een vrouwtje! Waar blijven die mannetjes toch?? 
|
| 27 jan 2026, 20:55 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Nog een ander type. En een stenen variant. Even voor de leuk erbij geplaatst. Bron: Militaire metaalvondsten uit het kasteel van Middelburg in Vlaanderen, K. Scheerlinck
|
| 24 feb 2026, 17:30 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|