|
|
Het is nu 03 maart 2026, 08:29
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Gigot, Karel II , Roermond
| Auteur |
Bericht |
|
Luukst
|
 Gigot, Karel II , Roermond
Diameter: 18 mm Gewicht (massa): 1.1 gram Metaal: zilver met een aardig kopergehalte erin denk ik. 1 zijde is lastog schoon te krijgen dus laat hem maar zo. Wie kan me vertellen welke dit is?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Zij trocken ten velde, hadden den ganschen dach gezien weinich te melden, maar arriveerden aan den eijnden der tocht met hunner zakken vol oud yzer. En werden gepreezen als zynden waaren helden.
|
| 15 feb 2026, 18:35 |
|
 |
|
rimidi
|
 Re: Oud zilver muntje.
Dag, Dit lijkt me een duit van Karel II geslagen te Roermond, koper dus, geen zilver. Groeten rimidi 
|
| 15 feb 2026, 19:08 |
|
 |
|
Luukst
|
 Re: Gigot, Karel II , Roermond
Oke dat is wel apart, hij is echt van zilver.. zal morgen een foto bij daglicht maken.. of kan koper ook zilver uitslaan qua patina?
_________________ Zij trocken ten velde, hadden den ganschen dach gezien weinich te melden, maar arriveerden aan den eijnden der tocht met hunner zakken vol oud yzer. En werden gepreezen als zynden waaren helden.
|
| 15 feb 2026, 19:27 |
|
 |
|
Luukst
|
Hierbij nog even een foto met een rood en geel koperen munt erlangs ter vergelijking. Heb echt vele honderden koperen oude duitjes/ muntjes gevonden maar geen enkele had een kleur die ook maar in de buurt kwam van zilver. Is hier een logische verklaring voor? Groetjes luuk.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 21 feb 2026, 17:39 |
|
 |
|
_Koen_
Geregistreerd: 01 aug 2017, 12:41 Berichten: 449 Woonplaats: Limburg
|
De Gigot van Roermond is na de centen, het meest gevonden muntje in mijn omgeving. Ik heb er ook een in het zilver. Als zal het een laag gehalte zijn. Ze bestaan, maar zijn volgens mij zeldzaam. Mvg, Koen
|
| 22 feb 2026, 12:52 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Info van een enthousiasteling, niet een kenner: Ik zag een leuke uiteenzetting van de Engelse pennies van Henry VIII, die tot 70% koper door het muntmateriaal mengde en na de muntslag het oppervlak van het muntje verrijkte door de muntjes in zuur te leggen. Het koper lost op, het zilver blijft over en zo ziet de munt er zilver uit. Toen deze muntjes begonnen te slijten, wat begint bij de meest uitstekende delen, werd de neus van Henry koperkleurig. Deze muntje werden 'coppernose' genoemd en zetten een enorme inflatie in gang, omdat mensen deze muntjes, terecht, niet voor vol aanzagen. Latere koningen / koninginnen hebben het zilvergehalte weer naar 92,5% (Sterling zilver) gebracht. Hier op het vasteland van Europa en zeker in onze contreien zat er meer koper in het muntmateriaal. Ook een aantal prins-bisschoppen van Luik (mijn omgeving viel onder het bisdom Luik) waren bezig met het omlaag brengen van het zilvergehalte, om zo meer te verdienen. Maar hier zetten ze hun muntrecht mee op het spel. Roermond is op een gegeven moment ook het muntrecht kwijtgeraakt omdat ze het niet zo nauw namen met de regels die bij hun muntrecht hoorde.
_________________ Groet, Godfried
|
| 22 feb 2026, 13:25 |
|
 |
|
Luukst
|
Bedankt voor jullie info mannen! Leuk om zo iets meer te weten te komen via een ogenschijnlijk veel voorkomend muntje. Ben vandaag bij johan langelaar geweest en ook even dit muntje laten zien. Het is biljoen dus wat jullie zeggen kan dus heel goed kloppen.
|
| 22 feb 2026, 13:55 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|