Logo
Het is nu 03 maart 2026, 04:22

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Samengesteld naaldachtig voorwerp met decoratie 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Samengesteld naaldachtig voorwerp met decoratie
Materiaal: koper(legering)?
Afmeting: 54mm grootste lengte (geprojecteerd oppervlak) | 3,8mm grootste doorsnede koker | 2,4mm kleinste doorsnede koker
Gewicht: 2,4gram

Ik vond gistermiddag dit voorwerp en ik heb geen idee wat het is. Lastig om goede foto's te maken, met name de decoratie. Die zie ik wel goed, maar krijg ik niet goed op de foto. Het klauwachtig uiteinde zit vastgemaakt in een koker die uit een dichtgevouwen, gedocoreerd, koperen (of koperlegering), langwerpig, dun, plaatmateriaal is gemaakt (latoenkoper). Ook de klauw (punt) heeft decoratie.
Ik vond dit artefact vlak bij een voorwerp dat ik eerder plaatste: viewtopic.php?f=208&t=130813. Ook op dit item zie ik nu decoratie.
Heeft iemand een idee in welke richting ik het moet zoeken?

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

26 feb 2026, 22:20
Profiel
ERELID

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Samengesteld naaldachtig voorwerp met decoratie
Apart ding weer.
Die klauw is massief zo te zien?

27 feb 2026, 13:37
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Samengesteld naaldachtig voorwerp met decoratie
Dank voor jouw antwoord Sicco! Ja, dat klauwtje is massief.

Ik denk dat ik weet wat het voor een dingetje is. Het is waarschijnlijk een stuk van een dun armbandje. Dat 'klauwtje' is nu iets omlaag gebogen en liep eerst op dezelfde radius als de rest van het kokertje. De andere kant van het kokertje had een gat, waar dat klauwtje precies in paste. Dat was de sluiting van het armbandje.

Gezien de andere vondsten van deze akker lijkt het vermoedelijke armbandje me te dateren op 17e eeuws of later. Ik denk zelf einde 19e of begin 20e eeuw. Ik vind op deze akker en tevens op bijna iedere akker in mijn omgeving (Echt, Berkelaar om precies te zijn) bijna alleen artefacten vanaf 1600 en sporadisch een Romeins muntje. Deze omgeving (Maasdal en omstreken, rondom Berkelaar) is na de Romeinse tijd grotendeels ontvolkt en pas toen de Spanjaarden een vesting bouwde in Stevensweert (op 1,5km hemelsbreed) en daar veel hout voor nodig hadden zijn de bossen hier gekapt en is het land in gebruik genomen voor landbouw, of veranderd in heide.

27 feb 2026, 15:22
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]