|
|
|
|
|
|
Het is nu 19 apr 2026, 20:13
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
Flink stuk brons met restant vergulding
| Auteur |
Bericht |
|
keossvin
|
 Flink stuk brons met restant vergulding
Materiaal: brons
Afmeting: 3,9/ 3,2
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp:
Zwaar uitgevoerd stuk brons met restanten van vergulding. Lijkt alsof het in schuinen banen verguld is.
Ik vermoed dat het voorwerp afkomstig is uit de middeleeuwen. Ben vooral benieuwd naar waarvoor het gediend heeft?
Keerzijde zit een verhoging op maar is niet bepaald symmetrisch. Op de breukrand in het midden lijkt nog gaatje gezeten te hebben, maar zou ook toeval zo gebroken of aangetast kunnen zijn.
Heeft iemand enig idee?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 apr 2026, 17:32 |
|
 |
|
Seeker
|
 Re: Flink stuk brons met restant vergulding
Is een stuk smeltbrons. Waarschijnlijk heb je ook wel andere stukken op het terrein gevonden. Eertijds heeft men daar voorwerpen omgesmolten om weer nieuwe objecten te maken, hetgeen eertijds wel vaker voorkwam. Je kunt echter niet zien wat het ooit is geweest.
|
| 19 apr 2026, 09:52 |
|
 |
|
strix
|
Ik denk dat het geen goudresten zijn, maar chemische reactie veroorzaakt door bronsrot. ik heb ook vondsten waarop dit zichbaar is en altijd zie je daar donkerbruine corrosie bovenop liggen. Dus de goudgele kleur is tussenlaag.
HG, Kees.
_________________ qui quaerit invenit
|
| 19 apr 2026, 11:31 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Gaat zo de koper bak in goed  dat je het laat zien
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 19 apr 2026, 14:49 |
|
 |
|
keossvin
|
strix schreef: Ik denk dat het geen goudresten zijn, maar chemische reactie veroorzaakt door bronsrot. ik heb ook vondsten waarop dit zichbaar is en altijd zie je daar donkerbruine corrosie bovenop liggen. Dus de goudgele kleur is tussenlaag.
HG, Kees. Dank voor je reactie Kees’ Om eerlijk te zijn dacht ik dit eerst ook, ben namelijk eerder eens gefopt door het fenomeen. Maar bij dit stuk is te zien dat de laag er echt op ligt zoals je zou verwachten bij vergulde voorwerpen. Mogelijk dat deze extra foto’s wat meer detail tonen.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 19 apr 2026, 17:48 |
|
 |
|
strix
|
Op de foto lijkt het alsof er een bruine oxidelaag op het goud zit en dat zou betekenen dat het geen vergulding is, want goud kan niet oxideren. Wil je het 100% zeker weten, dan zou je een goudtest kunnen uitvoeren op een stukje.
HG, Kees.
_________________ qui quaerit invenit
|
| 19 apr 2026, 19:59 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|