|
|
|
|
|
|
Het is nu 19 apr 2026, 23:05
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Daventria
|
 Is dit een haakbuskogel?
Materiaal: Lood
Afmeting: 24x25 mm
Gewicht: 80 gram
Beschrijving van het voorwerp: Ik denk dat dit een loden haakbuskogel is. Zijn mijn bevindingen juist of heb ik het compleet mis? Het is geen lodenblokgewicht. Ik heb het ook van horen zeggen!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Metaaldetectie is een voorrecht,,, Wij kunnen zien wat onze voorouders niet konden zien en wij kunnen vinden wat onze kleinkinderen niet kunnen vinden!
Laatst bijgewerkt door Daventria op 19 apr 2026, 21:24, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 19 apr 2026, 19:58 |
|
 |
|
Seeker
|
 Re: Is dit een haakbuskogel?
Als hij een lichtopstaande rand heeft is het een loodbuskogel.
|
| 19 apr 2026, 20:57 |
|
 |
|
Daventria
|
Hallo Seeker, Moet die dat echt hebben of zijn ze er ook zonder? Ik heb er online een paar gevonden met en zonder. Maar veel text en uitleg staat er niet bij. https://www.oudekerstversiering.nl/hist ... nsteeg.htm
_________________ Metaaldetectie is een voorrecht,,, Wij kunnen zien wat onze voorouders niet konden zien en wij kunnen vinden wat onze kleinkinderen niet kunnen vinden!
|
| 19 apr 2026, 21:26 |
|
 |
|
bennie
|
Ik denk wel haakbuskogel
|
| 19 apr 2026, 21:40 |
|
 |
|
Seeker
|
Denk ik ook wel hoor. Bij de tweede foto meen ik een stukje rand waar te nemen. Oorspronkelijk zullen ze allemaal zo'n kraag hebben gehad. Achter die kraag werd het buskruit gepositioneerd en via een zundgat kwam dan het kruit tot ontbranding. Door het wringen in de loop zal er van de ene kogel meer van de kraag overblijven als van de andere. Ik heb diverse kogels in de vingers gehad van de Voorst, de Puttenstein, Rechteren en uit Hattem, maar ze zijn onderling toch altijd weer verschillen.
|
| 19 apr 2026, 22:02 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|