|
|
Het is nu 17 jul 2026, 01:56
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|
Raadsel of toch leerbeslag? Leer- beursbeslag
| Auteur |
Bericht |
|
kokroel
Moderator
|
 Raadsel of toch leerbeslag? Leer- beursbeslag
Materiaal: tinloodlegering
Afmeting: 22 X 21 mm.
Gewicht: 1,51 gr.
Beschrijving van het voorwerp: dit is een oude stortvondst van enkele jaren geleden dat nog steeds een raadsel is voor mij. Wat is het? kasteel met kanteeltjes, omgekeerd -- staat daar een wapenschildje in? Kz.: een meegegoten nietje. Leerbeslag? Datering? Gr, Roel.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 jun 2026, 09:51 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
 Re: Raadsel of toch leerbeslag?
Of omgekeerd? gr, Roel.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 18 jun 2026, 09:52 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Mooi ding  ik zou hem gewoon naar https://kunera.nl/ sturen dan hoor je het wel kan zo maar pelgrim zijn deze topper succes
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 18 jun 2026, 10:29 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Dat heb ik al gedaan maar ze kunnen het ook niet plaatsen bij de pelgrimstekens. Ze zien er mogelijks ook een kasteel met poort en kantelen in. Het aangehechte stiftje op de keerzijde in het centrum is niet conform. gr, Roel.
|
| 18 jun 2026, 12:38 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
een goed teken dan is het zo en zo zeldzaam en top kwaliteit 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 18 jun 2026, 18:25 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Prachtige pelgrims insigne Kan gewoon onder de pelgrims insignes weg gezet worden Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 19 jun 2026, 18:49 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6266 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Raadsel of toch leerbeslag? - Deel pelgrimsinsigne
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 19 jun 2026, 19:04 |
|
 |
|
De Speyte
Moderator
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:59 Berichten: 6813 Woonplaats: Meetjesland (Belgie)
|
Een identieke is teruggevonden in Ieper, en zou opengewerkt tinnen beursbeslag zijn. Datering 1350-1400 Het object toont op de voorzijde een zorgvuldig uitgewerkt voorfront: een gearceerd gevelvlak met een opgetrokken ophaalbrug. Boven dit front zijn steenvormen zichtbaar, waarop kleine kanteeltjes (battlementen) zijn aangebracht, en de opengewerkte openingen stellen ramen voor, waardoor een suggestie van diepte en lichtinval ontstaat. De twee zijkanten en de onderzijde zijn versierd met een parelrand, een veelvoorkomend decoratief motief dat een subtiele omlijsting biedt en de aandacht naar het centrale motief trekt. De achterzijde vertoont een centrale pin om door het leder of stof vast te zetten, wat aantoont dat het niet diende als insigne of draagteken (die hebben doorgaans een speld aan de zijkant), maar specifiek als beslag op een beurs, tas of soortgelijk voorwerp. De voorstelling van een burcht, met nadruk op de opgetrokken ophaalbrug en de herkenbare kanteeltjes, refereert mogelijk aan bescherming, status of verbondenheid met een heer, stad of garnizoen. De gearceerde stijl en opengewerkte details getuigen van verfijnd giet- en graveerwerk in tinlegering, ondanks het kleine formaat.
_________________ Middeleeuwse bodemvondsten uit Gent. Boek "Gezocht en gevonden".[/color] http://www.gezochtengevonden.be http://www.lodenpenningen-mereaux.be/
|
| 19 jun 2026, 20:02 |
|
 |
|
Jormungard
|
mooie vondst Kokroel!
|
| 20 jun 2026, 00:39 |
|
 |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6266 Woonplaats: Alblasserdam
|
Wauw! Respect 
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 20 jun 2026, 02:10 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Hartelijk dank Paul voor de determinatie en de info . Ik vul mijn archieffiche aan met leer- beursbeslag- 1350-1400. gr, Roel
|
| 20 jun 2026, 07:48 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|