|
|
|
|
|
|
Het is nu 31 aug 2026, 10:26
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
keossvin
|
 Zeer robuust vergiet?
Materiaal: aardewerk
Afmeting: 10/7/3,5
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp:
Weer een vondst van aardewerk opgeraapt langs de Waal.
Lijkt op een vrij robuuste baksteen waar gaatjes in zijn geprikt. De gaatjes zijn conisch. Ook zit er er een uitholling in, ongeveer te grote van een ei.
Het stuk is vrij dik, met het breedste punt op 3,5 cm.
Lijkt mij iets van een vergiet, maar voor wat? Iemand opperde voor kaas.
Ben benieuwd wat jullie ervan denken!
Gr Kevin
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 16 aug 2026, 12:16 |
|
 |
|
Wisse
|
 Re: Zeer robuust vergiet?
Wat een wonderlijk stuk!
Beoordeeld vanaf de 1e foto lijk je te zien dat de het complete ‘vergietje’ bovenaan, zich herhaald aan de onderkant (waar helaas een stuk ontbreekt).
Ik moest denken aan een ding waarmee je de dooier van het eigeel scheid. Ook omdat er een kuiltje zit temidden van de gaatjes. Het zal wel niet kloppen, maar ik zeg het toch maar even.
Groet, Jaap
|
| 19 aug 2026, 11:40 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
 Re: Zeer robuust vergiet?
Ik heb eens een video gezien van iemand die een Romeinse pottebakkersoven maakte en gebruikte (experimentele archeologie). Daar zat een soort aardewerken plaat in met allemaal gaten erin. Vuur eronder, te bakken voorwerpen er bovenop. Maar daar zat nier zo'n trechtervorm in, dus ik zal het wel mis hebben.
_________________ Groet, Godfried
|
| 19 aug 2026, 22:27 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|