|
|
Het is nu 28 aug 2026, 06:33
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|
Grote zware fibula / Heaadstud-variant ref. Mackreth 2e eeuw na Chr.
| Auteur |
Bericht |
|
sindela
|
 Grote zware fibula / Heaadstud-variant ref. Mackreth 2e eeuw na Chr.
Materiaal: brons
Afmeting: 73 mm
Gewicht: 35 gram
Beschrijving van het voorwerp:
Wat een heel slecht krakerig ijzerig piepje was,werd na flink graven ineens een knal signaal. Dit is denk ik wel mn grootste fieb,en de naald scharniert ook nog..
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 25 aug 2026, 20:10 |
|
 |
|
mnr.gold
Geregistreerd: 30 maart 2018, 20:36 Berichten: 2963 Woonplaats: Steenwijkerwold
|
 Re: Grote zware fibula
_________________ Leben ist Wille zur Macht
|
| 25 aug 2026, 20:15 |
|
 |
|
M.aurice.
|
Prachtig zo,n mooie knots van een fibula Hij is van brons maar heeft ook een zilver achtige patina of vertinning ,,,maar zou wellicht ook aan de foto kunnen liggen 
|
| 25 aug 2026, 20:17 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
Wow......volgens mij een trumpet-derivative, Brits-Romeins. Morgen meer 
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 25 aug 2026, 20:21 |
|
 |
|
de munte
|
topfibel 
_________________ zoekt met een DEUS 1, minelab equinox 600, & een tesoro lobo supertraq.
|
| 25 aug 2026, 20:21 |
|
 |
|
Roozjee
Geregistreerd: 16 mei 2016, 19:45 Berichten: 1631 Woonplaats: Zuid Beveland
|
M.aurice. schreef: Prachtig zo,n mooie knots van een fibula Hij is van brons maar heeft ook een zilver achtige patina of vertinning ,,,maar zou wellicht ook aan de foto kunnen liggen  Rivierpatina.... ( Gezond jaloers want ik woon in Zeeland, waar we niet zoveel aan lagere waterstanden hebben) Groet Roozjee
|
| 25 aug 2026, 21:15 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
fibula schreef: Wow......volgens mij een trumpet-derivative, Brits-Romeins. Morgen meer  Hoe kom ik daar nu weer bij  Het is een typische Headstud-variant! 2e eeuw. Echt een exemplaar met een grote 'wow'-factor Ik zoek een goed gelijkend voorbeeld
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 25 aug 2026, 22:27 |
|
 |
|
kokroel
Moderator
|
Een prachtig bewaarde fibula Heel mooie vondst! gr, Roel.
|
| 26 aug 2026, 07:45 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
fibula schreef: fibula schreef: Wow......volgens mij een trumpet-derivative, Brits-Romeins. Morgen meer  Hoe kom ik daar nu weer bij  Het is een typische Headstud-variant! 2e eeuw. Echt een exemplaar met een grote 'wow'-factor Ik zoek een goed gelijkend voorbeeld Zo'n exemplaar vind je maar zelden  Zeldzaam mooi en zeldzaam compleet met de ring én de naald. Veel Headstud-varianten zijn geëmaileerd op beugel en/of kopplaat, deze is prachtig glad afgewerkt en het zou kunnen zijn dat er sprake is van vertinning? De headstud-fibula hoort tot de T-vormige Brits-Romeinse types en wordt vooral in Engeland gevonden. Vaak raken deze exemplaren vetrspreid over het Romeinse rijk, zeker langs de limes doordat ze meeliften met in Brittannië gelegerde legioenssoldaten. De grotere exemplaren met de karakteristieke 'headstud' voor op de beugel zijn heel kenmerkend voor de Brits-Romeinse fibulavervaardiging en vaak prachtige sieraden die zowel door mannen als vrouwen gedragen werden. De constructie is-zoals bij veel Engelse types- heel wisselend: soms een spiraalveer, soms hulsscharnier. soms een wat dieper liggende scharnierconstructie. Een vondst om trots op te zijn Afbeeldingen uit Donald Mackreth: Brooches in late Iron Age and Roman Britain en de Visual catalogue uit het laatste boek van Richard Hattatt
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 26 aug 2026, 11:49 |
|
 |
|
sindela
|
Hoi Joost,bedankt voor de mooie determinatie! Wat ik me afvraag,is het oog voor de bevestiging van een ketting? En zat er aan t andere eind dan ook zon fibula? en werden ze dus in paren gedragen? Groetjes, Sindela.
|
| 26 aug 2026, 12:04 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
sindela schreef: Hoi Joost,bedankt voor de mooie determinatie! Wat ik me afvraag,is het oog voor de bevestiging van een ketting? En zat er aan t andere eind dan ook zon fibula? en werden ze dus in paren gedragen? Groetjes, Sindela. Graag gedaan Vaak waren de fibulae d.m.v. een ketting verbonden. Dat hoeft niet persé een zelfde type te zijn maar het kan wel. paarsgewijs dus. Afbeelding van de voorzijde van Butcher&Bailey Roman Brooches in Britain
|
| 26 aug 2026, 12:19 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: Grote zware fibula / Heaadstud-variant ref. Mackreth 2e eeuw na Chr.
En nog een paar voorbeelden uit bovenstaand boek. De voetknop van dit type is vaak los gegoten en los aangezet.
|
| 26 aug 2026, 14:10 |
|
 |
|
Dutchdetectorist
|
Wat een gave fibel!
_________________ Groet, Godfried
|
| 28 aug 2026, 00:11 |
|
 |
|
Annezoekt
Geregistreerd: 01 okt 2022, 16:24 Berichten: 474 Woonplaats: Fryslan
|
wow wat een mooie en helemaal compleet museum stuk waardig
groet Anne
_________________ Nokta Impact Nokta Legend Xp deus 2 Manticore
|
| 28 aug 2026, 05:56 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 14 berichten ] |
|