|
|
Het is nu 04 sep 2026, 09:21
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Mara
Geregistreerd: 28 jan 2014, 22:58 Berichten: 1559 Woonplaats: West-Brabant
|
 ze liggen er nog
Elk jaar loop ik na het oogsten over de akker en ze blijven komen: veel afslagen w.o. kling(fragmementen) en een volledig opgebruikt kernsteentje. Is al aantal bijzondere tools vandaan gekomen zoals een gekerfde dubbele schrabber, een klopsteen en een vuurmaker op kling. Ben weer blij. Alles wordt netjes aangemeld (pan en archis). Wel ruzie met de pan-app, eerst verdwijnen er gegevens na het oploaden naar de website en de rest na het bewerken, kost me veel tijd. Maar daar post ik apart paar vragen over.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Mara op 30 aug 2026, 19:12, in totaal 2 keer bewerkt
|
| 30 aug 2026, 18:11 |
|
 |
|
Mara
|
 Re: ze liggen er nog
nog een mooi
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 30 aug 2026, 18:13 |
|
 |
|
Gierigegoudzoeker
|
Mooi dat je het kan zien. Hier in de buurt moet ook genoeg prehistorie liggen. Maar ik herken het nog niet zo goed.
Veel vormen wel. Maar die afslagen dus nog niet.
_________________ Metaaldetectie is een voorrecht,,, Wij kunnen zien wat onze voorouders niet konden zien en wij kunnen vinden wat onze kleinkinderen niet kunnen vinden!
|
| 30 aug 2026, 20:35 |
|
 |
|
Mara
|
Het voordeel is dat er hier weinig natuurlijk vuursteen ligt dus dat helpt. Mocht je je erin willen verdiepen: boek vuurstenen werktuigen van Beuker heeft heel veel (visuele) informatie. Voor afslagen kun je kijken naar slagbult, litteken en golven, zal nog een afbeelding opzoeken.
|
| 30 aug 2026, 21:44 |
|
 |
|
Gierigegoudzoeker
|
Bedankt! Ja, in dat gebied veel natuurlijk vuursteen. Maar ook zeker neolithicum. Foto is een goed voorbeeld.
_________________ Metaaldetectie is een voorrecht,,, Wij kunnen zien wat onze voorouders niet konden zien en wij kunnen vinden wat onze kleinkinderen niet kunnen vinden!
|
| 31 aug 2026, 08:01 |
|
 |
|
Mara
|
Dan is het zeker de moeite waard om gericht te zoeken. Hier ligt vooral mesolithisch. Afhankelijk van de gebruikte techniek zijn er (nog) andere kenmerken, soms juist geen slagbult maar dan zou ik echt x dat boek van Jaap Beuker aanschaffen.
|
| 31 aug 2026, 08:22 |
|
 |
|
edwin48
|
Mooie vondsten! zelf ook weer op een mooie plek aan het zoeken prachtig om te doen
|
| 31 aug 2026, 10:51 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|