|
|
|
|
|
|
Het is nu 06 sep 2026, 13:55
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|
Fragment loden portretfibula / Loden of lood-tinnen Pseudomuntfibula ref. Wamers, 9e-10e eeuw na Chr.
| Auteur |
Bericht |
|
Kadan
|
 Fragment loden portretfibula / Loden of lood-tinnen Pseudomuntfibula ref. Wamers, 9e-10e eeuw na Chr.
Materiaal: lood (tin)
Afmeting: 12x12
Gewicht: incompleet
Beschrijving van het voorwerp:
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 06 sep 2026, 09:07 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: Fragment loden portretfibula
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 06 sep 2026, 09:59 |
|
 |
|
fibula
Moderator en erelid
|
 Re: Fragment loden portretfibula
Ik denk dat we hier toch te maken hebben met een Karolingische pseudo-muntfibula. Die komen vaak in een lood-tinlegering voor. Het voorbeeld hieronder is alleen ter illustratie (Wamers). Bij de voorbeelden die hij aaangeeft zie ik zo al een aantal loden en lood-tinnen exemplaren, soms zelfs bronzen met een loden kern. Het is dus wel een portret maar dan van een munt. Dat kan zoals bekend het portret van een Romeinse of ME keizer zijn.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Hartelijke groet, Joost
DE FIBVLAE NIL NISI BENE over de fibula's niets dan goeds Nulla aetas ad discendum sera Je bent nooit te oud om iets te leren
|
| 06 sep 2026, 12:08 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 3 berichten ] |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|