| Auteur |
Bericht |
|
Ouwerkerk
ERELID
Geregistreerd: 12 sep 2010, 16:07 Berichten: 1819 Woonplaats: lost ones
|
 Middeleeuwse bijl
Materiaal:
Afmeting:
Gewicht:
Beschrijving van het voorwerp: In samenwerking/op uitnodiging met Bureau Raap en Gemeente al een tijdje medewerker bij een opgraving. Nu alles weer dicht is en de bestrating gelegd wordt,( snif, helaas voorbij ) is het tijd om te inventariseren.
1 vondst springt er bij mij als topper uit, naast aardig wat munten uit 13/1400 , beslag, steengoed . Was ook deze bijl uit de diepe laag getoverd. Omdat ik hoorde dat het groot ijzer was ging ik er op graven, anders was deze nooit eruit gekomen. Het rode wat je op de 2e foto ziet is een aangekoekt stuk steen, geen roest. Mijn volgende vraag is, hoe deze te conserveren. Wil hem eerst een x tijd in demi water zetten. Daarna wilde ik met elektrolyse eventueel de laag eraf halen. Die bestaat uit aangekoekte slik.
Mooie is dat de metaal vondsten gehouden mogen worden. Alles is en wordt aangemeld en op usb gezet. Win/win situatie dus. Zo zie je maar het kan wel!!
Graag de juiste tips, om deze goed te conserveren.
mvg Rob
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Lost Ones
|
| 07 dec 2012, 22:43 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Middeleeuwse bijl !!
 leuk ding
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 07 dec 2012, 23:52 |
|
 |
|
deepscandd1400
|
Leuk zo'n bijl, ook eens mogen vinden. Is toen voor onderzoek naar Leiden geweest, staat ook op dit forum afgebeeld! Groeten Deep 
|
| 08 dec 2012, 09:24 |
|
 |
|
pinkeltje
Geregistreerd: 22 jul 2009, 18:22 Berichten: 7398 Woonplaats: langs de ijssel
|
als je het goed wilt doen en de vondst mooi wilt behouden eerst losse roest weghalen zo ver als het kan. eventueel met de dremel roest verwijderen. geen electrolyse !!!! dit is nagenoeg niet nodig na deze behandeling. dan ontzouten minimaal 3 maanden,aangezien je niet weet wat de kwaliteit van het ijzer is.!! bij slechte kwaliteit moet je juist langer ontzouten dan ijzer van zeer goede kwaliteit. ontzouten: in een luchtdicht afgesloten emmer met een oplossing van water met 6% natriumsulfiet en 3% natronloog. ververs elke 2 weken het ontzoutingsmiddel. na deze 3 maanden, spoel de bijl met demiwater, zeer goed spoelen. controleer de oppervlak met een ph papier (aquariumwinkel) op ph waarde. stook je oven op 200 graden en plaats de bijl in de oven voor minimaal een uur om te drogen. en laten afkoelen (één dagje of zo) hierna insmeren met een laag tanine, laten drogen en weer een laagje tanine. eventueel nog de bjl als laatste met paraloid insmeren. mocht eventueel de bijl weer bloeden,dan is de ontzoting te kort geweest,en moet je weer opnieuw beginnen. natriumsulfiet en natronloog zijn te verkrijgen in o.a labshops 
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 08 dec 2012, 10:59 |
|
 |
|
Ouwerkerk
ERELID
|
Vanmorgen helemaal schoon gemaakt van de aangekoetke aanslag. Allemaal zouten, houtvezels en andere prut.
Metaal is git zwart, maar in super conditie. Aan 1 zijde van het blad zit er een gesmede geul over de lengte.
Staat nu voor de komende weken in demi water.
mvg Rob
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 08 dec 2012, 12:16 |
|
 |
|
Marco
|
Vaak gooien we ijzer gewoon weg om dat het smerig,zwaar,stinkt en waarschijnlijk toch niks is. Maar dit bijltje is mooi opgeknapt na schoonmaak vanaf nu veel geduld hebben 
_________________ ʎɐqǝ uo pɹɐoqʎǝʞ ɐ ʎnq ı ǝɯıʇ ʇsɐן ǝɥʇ sı sıɥʇ No me moleste mosquito
|
| 08 dec 2012, 12:27 |
|
 |
|
pinkeltje
|
met alleen demiwater ontzout je niet hoor. zo komt de roest net zo hard weer terug.
_________________ Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..
|
| 08 dec 2012, 13:25 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
je moet pas ontzouten als dat nodig is
ik heb heel veel ijzer
waar iuk een hoop hebt ontzout maar ook een hoop niet ontzout
als het ijzer heel goed gesmeed is in het vuur
ziten er niet veel ruimts in
waar de zouten in kunnen gaan zitten
leg et ijzer in een koude schuur of kamer
dan zie je heel gouwe of het gaat bloeden
|
| 08 dec 2012, 13:48 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Mooie bijl Rob, veel succes met het schoonmaken 
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 08 dec 2012, 16:52 |
|
 |
|
gertimmerzeel
Geregistreerd: 15 maart 2011, 10:03 Berichten: 4136 Woonplaats: Breukelen
|
mooie bijl! Goed in de gaten houden! Mijn Romeinse bijl was na 3 maanden ontzouten een half jaar daarna toch gaan bloeden, ligt nu weer opnieuw te ontzouten, half jaar minimaal.
Voor ontzoutoplossing zou ik ook demi-water gebruiken.
succes, groet,
Gert
_________________ Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen -chinees gezegde-
|
| 08 dec 2012, 17:14 |
|
 |
|
stephanus
Geregistreerd: 02 maart 2012, 20:51 Berichten: 165 Woonplaats: middelburg
|
Mooie ijsbijl, door middel van warmstoken kom je al een heel eind en het is zwart ijzer moet dus goed zijn, raadgevingen genoeg om uit te proberen.
Succes er mee.
_________________ Er komen altijd nieuwe vondsten in je leven
|
| 13 dec 2012, 19:45 |
|
 |
|
koudi
Moderator
Geregistreerd: 22 apr 2011, 20:52 Berichten: 5405 Woonplaats: silvolde
|
Een kantrechtbijl heeft meestal zo,s hals 
|
| 13 dec 2012, 22:57 |
|
 |
|
Ouwerkerk
ERELID
|
|
| 14 dec 2012, 00:34 |
|
 |
|
koudi
Moderator
Geregistreerd: 22 apr 2011, 20:52 Berichten: 5405 Woonplaats: silvolde
|
Ouwerkerk schreef: http://www.geheugenvannederland.nl/?/en/items/NISA01xxCOLONxx2474
Bovenstaande komt heel dicht in de buurt.
mvg Rob Ja , dat bedoel ik dus 
|
| 14 dec 2012, 12:21 |
|
 |
|
ronald
|
Mooi bijltje, maak er wat van Mvg.ronald
|
| 15 dec 2012, 01:16 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
Zeer mooi bijltje dit Rob! Kwaliteit ziet er nog prima uit, veel plezier en succes met de verdere reiniging... Groeten, Cyril
|
| 15 dec 2012, 10:41 |
|
 |
|
Ouwerkerk
ERELID
|
Trash schreef: Zeer mooi bijltje dit Rob! Kwaliteit ziet er nog prima uit, veel plezier en succes met de verdere reiniging... Groeten, Cyril Kwaliteit is inderdaad prima, komt uit een veen/kleilaag dus dat zal zeker meegeholpen hebben aan de huidige kwaliteit. Bedankt allen 
|
| 15 dec 2012, 11:36 |
|
 |
|
bubba
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:17 Berichten: 20754 Woonplaats: utrecht
|
pinkeltje schreef: als je het goed wilt doen en de vondst mooi wilt behouden eerst losse roest weghalen zo ver als het kan. eventueel met de dremel roest verwijderen. geen electrolyse !!!! dit is nagenoeg niet nodig na deze behandeling. dan ontzouten minimaal 3 maanden,aangezien je niet weet wat de kwaliteit van het ijzer is.!! bij slechte kwaliteit moet je juist langer ontzouten dan ijzer van zeer goede kwaliteit. ontzouten: in een luchtdicht afgesloten emmer met een oplossing van water met 6% natriumsulfiet en 3% natronloog. ververs elke 2 weken het ontzoutingsmiddel. na deze 3 maanden, spoel de bijl met demiwater, zeer goed spoelen. controleer de oppervlak met een ph papier (aquariumwinkel) op ph waarde. stook je oven op 200 graden en plaats de bijl in de oven voor minimaal een uur om te drogen. en laten afkoelen (één dagje of zo) hierna insmeren met een laag tanine, laten drogen en weer een laagje tanine. eventueel nog de bjl als laatste met paraloid insmeren. mocht eventueel de bijl weer bloeden,dan is de ontzoting te kort geweest,en moet je weer opnieuw beginnen. natriumsulfiet en natronloog zijn te verkrijgen in o.a labshops  ontzouten is ALTIJD nodig gr bubba 
_________________ een PIEP = als een verrassings EI
|
| 15 dec 2012, 21:30 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Middeleeuwse bijl
niet altijd johan
als er geen zouten in zitten hoet het niet
|
| 15 dec 2012, 22:16 |
|
 |
|
bubba
|
de ed schreef: niet altijd johan
als er geen zouten in zitten hoet het niet er zitten altijd zouten in bodemvodsten Ed de ene keer meer als de andere keer , maar er zitten altijd chloriden/zouten in ijzer dus altijd ontzouten gr bubba 
|
| 15 dec 2012, 22:23 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ok bubba ik heb hier romeins ijzer legen een mooie speer die is zo goed uit de tgrond gekomnen hij is naar de vakman geweeste die heeft hem niet onzout hij is daat een jaar gewees ze hebbebn daar een speciale voor maar hij ging niet bloeden ik heb hier nog meer ijzer dat niet onzout is je moet het zo zien als het ijzer in deklei komt en hij word gelijk goed af geloten dan kan de glorides er niet in komen je kan zeggen dat ik van al mijn ijzer 90 % on zout is de rest zat geen zouten in mijn zwaard is wel onzout dus het hoeft niet altijd kom maar is kijken naar dat mooie ijzer er staat hier op het vorum ook nog een hollands kloten dolk op die is ook niet on zoud t bij toe val weet ik dat dus hhet verhaal van jou gaart niet hele maal op johan ik weet zo veel van ijzer je zal me nu wel eigen wij vindenb ik vertel gewoon de waarheid maar als je een leek ben op ijzer onzout dan maar mooi discussie zijn dit johan dus 90 % van mijn ijzer wel 10 % niet
|
| 15 dec 2012, 22:54 |
|
 |
|
bubba
|
Ed , geloof mij ........ dat jou ijzer er nu nog mooi uit ziet is mooi  , maar hoe is het over een aantal jaar de buitenlaag kan er top uit zien ,maar je weet niet wat er in de kern van het ijzer gaande is en ijzer wat niet onzout is en van binnen uit aan het werken is , gaat ineens weer bloeden en dan is de gehele kern tot roestpoeder geworden Weeg je vondsten maar eens , en weeg hem een jaar of wat later nog maar eens je zult zien dat het gewicht afneemt omdat de zouten hun werk doen ik werk al jaren dagelijks met archeologisch ijzer , en weet daarom dat ontzouten altijd moet gr bubba 
|
| 16 dec 2012, 14:13 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ha johan wat jij en ik zegt leren hheel veel mensen van:10 daarom ging er er een beetje tegen in nu weten ze ook waar om het moet wat jij nu zegt is waar wat jij nu vertelt heb ik jaren geleden tegen han gezegt ik heb bijna alle behandelt wat ik in alphen vond han vond daar een mooie speerpunt ik zeg laat hem nu behandelen nee niet doen hoor paar jaren later gaat hij tochtschoonmaken hij schrok er van dat het ijzer zo slecht zin dien laat hij het ontzouten ja hij wil de niet naar wijzen raad luisten ik ben het helemaal eens had het gaat over het ijzer van binnen hoe meer ruimts in het jizer hoe meer zouten zo nu maar hopen johan dat er veel mensen het lezen we hebben nu mooi win win ik weet dat jij met ijzer werk ikkijk ook wel is mee met het behandelen van het ijzer het mooie is als ik wel is in een museum kom kijken kijk ik altijd super naar het ijzer ik schik altijd altijd zie ik stukjes ijzer bloeden raar is dat voor een museum veel plezier met het ijzer wand van ijzer word je wijzer gr van de ed natuurlijk
|
| 16 dec 2012, 14:50 |
|
 |
|
pinkeltje
|
ja en nu een vraag voor jullie tween ed en bubba ik ben ff aan het experimenteren met een ijzeren kanonskogel. ééntje heb ik alsvolgt behandeld. kogel heet gestookt en losse roest weggetikt. (shrikmethode) kogel gedremeld met staalborstel. in de oven laten drogen 2 uur op 200 graden hierna de kogel ingespoten met roeststop, chemische reactie die roest omzet naar een vaste stof en tevens luchtdicht afsluit. zou dit nu ook werken ?? tenslotte is de bal afgesloten van de lucht zodat de zouten geen vocht naar de porien kan aantrekken.
|
| 23 dec 2012, 08:30 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
als de zouten er uit zijn
kan dit heel heel goed
als je het ontzouten niet goed gedaan hebt barst hij van zelf weer open