|
|
Het is nu 03 maart 2026, 13:11
|
Interessante munt, halve groot Gelre?
| Auteur |
Bericht |
|
dennisch9944
Geregistreerd: 28 maart 2011, 13:11 Berichten: 994 Woonplaats: Vrijhoeve , Noord-Brabant
|
 Interessante munt, halve groot Gelre?
Materiaal: koper
Afmeting: 22 mm
Gewicht: ?
Beschrijving van het voorwerp: Koperen penning of munt ? Gevonden op een land waar voornamelijk middeleeuwse munten van af komen . Wie heeft er een idee? Alvast bedankt Gr Dennis
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Zoekt met Minelab Vanquish 540 en XP DEUS
|
| 02 sep 2018, 14:56 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24 Berichten: 11536 Woonplaats: Midden Nederland
|
 Re: Rekenpenning of een munt ?? Wie kan er mij meer over vertellen ?
Lijkt me een rekenpenning Dennis Maar op de foto's is het nog niet helemaal goed te zien. Neem zo nodig even contact op via Pb in verband met nieuwe foto's Groet, Jan 
_________________ Kennis is macht - Karakter is meer
|
| 03 sep 2018, 10:00 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
|
Lijkt me sowieso een hele vroege jeton De keerzijde heeft wat weg van deze rekenpenning van Jan II van Avesnes, graaf van Henegouwen, Holland en Zeeland (1280-1304) Maar de voorzijde met de veelpas klopt dan weer niet... zal wel even zoeken worden. Als er een klimmende leeuw binnen die veelpas staat zijn we alweer wat verder Groet, Jan
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 03 sep 2018, 10:11 |
|
 |
|
dennisch9944
Geregistreerd: 28 maart 2011, 13:11 Berichten: 994 Woonplaats: Vrijhoeve , Noord-Brabant
|
Hoi Jan
Bedankt voor je reactie ! Ik zal proberen betere foto's te maken . gr dennis
|
| 03 sep 2018, 14:56 |
|
 |
|
Jelly
ERELID
|
Hij lijkt sterk op een halve groot, Lodewijk van Nevers, graafschap Vlaanderen. Een zespas met een leeuw Alleen de tekst lijkt niet helemaal te kloppen, en hij is natuurlijk van zilver/biljoen.
grts, Jelly
|
| 03 sep 2018, 16:54 |
|
 |
|
dennisch9944
|
Hoi jelly Jij lijkt er idd wel op ...maar die van mij is van koper en waarschijnlijk een rekenpenning Bedankt voor het meedenken Gr Dennis
|
| 03 sep 2018, 18:48 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
|
Jelly schreef: Hij lijkt sterk op een halve groot, Lodewijk van Nevers, graafschap Vlaanderen. Een zespas met een leeuw Alleen de tekst lijkt niet helemaal te kloppen, en hij is natuurlijk van zilver/biljoen. grts, Jelly Scherpe observatie Jelly. Denk dat de leeuwtjes en arendjes in de kwadranten van het kruis ook kloppen Dat komt dan wel heel dicht in de buurt. De legende moet ons op het goeie spoor zetten. Moet lukken met betere foto's. In de Middeleeuwen was het gebruikelijk om rekenpenningen naar voorbeeld van bestaande munten te modelleren Dus wat dat betreft niet vreemd of zo. Meen dat ik deze ook eerder heb gezien, maar waar? We zoeken.verder.  Jan
|
| 03 sep 2018, 19:18 |
|
 |
|
Jelly
ERELID
|
 Re: Rekenpenning of munt ?
Op de Vlaamse staat: LVDO - VIC C - OMES - FLAD
Echter als ik goed kijk meen ik bij deze te lezen: REIn - ALD C - OME........ Dat zou kunnen wijzen op Reinoud I, II of III van Gelre. (REIn - ALD C - OME G - ELRE, ongeveer)
Ik heb vervolgens even in de digitale "Van der Chijs" gekeken bij Gelre, maar daar stond helaas niet precies deze halve groot in. Wel 1 met, als ik het goed heb, 2 Adelaars en letters R en E in de kwartieren. De leeuw staat dan overigens ook niet in een polylobe/zespas.
Overigens bestaat er wel een mooie Vlaanderen-imitatie van een Reinoud, heer van Coevorden, met omschrift REnO - D DnS - KOVO - RDEN Maar dat lees ik niet op de munt hier.
Ik voeg nog wel even de afbeelding toe.
Lang verhaal, maar misschien is dit nog een lead? Ik weet niet of er rekenpenningen van Gelre bestaan.
Grts, Jelly
EDIT, zie ook nog even deze interessante oude topic op het forum: Vervalsing Grand-Denier ca. 1336-1369 Reinoud III van Koevorden.
|
| 03 sep 2018, 22:42 |
|
 |
|
dennisch9944
|
Jelly en Jan Bedankt voor jullie inzet ... Ik zorg morgen even voor goede foto's ...hopelijk helpt het . Bedankt Mvg Dennis
|
| 04 sep 2018, 03:48 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
|
Je bent er mooi ingedoken Jelly ! Welzeker bestaan er rekenpenningen van Gelre, zie bijvoorbeeld dit unieke stuk dat onlangs is gevonden: viewtopic.php?f=612&t=88813Maar dat is ca. een eeuw later Veertiende eeuws zal deze alvast zijn, maar of het een rekenpenning betreft? Graag ook aandacht van de numismaten hier: Rimidi, Speyte, Hiepke, Pinpoint ??
Ik wacht eerst de betere foto's af i.v.m. de legende. Goed gezien trouwens Jelly. Edit: Door dat ruw geslagen gat blijf ik toch ook denken aan een rekenpenning, dat waren immers gebruiksvoorwerpen in die tijd. Maar misschien is deze vastgenageld geweest om getoond te worden als vervalsing.. Als de naam van een muntheer in het omschrift staat, sluit ik een rekenpenning uit.  Jan
|
| 04 sep 2018, 05:03 |
|
 |
|
Jelly
ERELID
|
@Jan Citaat: Als de naam van een muntheer in het omschrift staat, sluit ik een rekenpenning uit. Kijk, dat wist ik dan weer niet. Dan zou het nog wel eens een leuk muntje kunnen zijn. Al dan niet een vervalsing (van koper) of van slecht allooi. Reinoud II van Gelre was in de periode 1326-1339 graaf van Gelre, in 1339 werd hij hertog. Ik kijk uit naar de betere foto's. Grts, Jelle Edit: wat betreft (spijker)gaten in munten. Dat komt zo veel voor, dat duidt volgens mij niet perse op dat het geen echte munt zou zijn geweest.
|
| 04 sep 2018, 08:49 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
|
Jelly schreef: Edit: wat betreft (spijker)gaten in munten. Dat komt zo veel voor, dat duidt volgens mij niet perse op dat het geen echte munt zou zijn geweest. Klopt Jelly, de gaten in rekenpenningen waren bedoeld om meerdere aan een lus te kunnen rijgen en vervoeren. Dit lijkt er meer op dat deze ergens op genageld is geweest, want zo'n ruw gat met scherpe randen werkt natuurlijk niet lekker met penning-rekenen. Ik denk nu ook aan een munt 
|
| 04 sep 2018, 09:26 |
|
 |
|
dennisch9944
|
bijgaand nieuwe foto's , veel beter dan deze kan ik ze echt niet maken . De munt/jeton is ook erg donker van kleur helaas . Toch een leuke vondst lijkt me , niet alledaags bedankt voor jullie reacties
gr dennis
|
| 04 sep 2018, 13:33 |
|
 |
|
dennisch9944
|
nog een paar foto's hopelijk kunnen jullie er wat mee gr dennis
|
| 04 sep 2018, 13:34 |
|
 |
|
Jelly
ERELID
|
De foto's vallen nog niet mee Ik maak er van: REIn / ALD C / OM Gh / ELREDe andere kant wordt lastiger, je zou NOVI kunnen lezen ....... NOVI ........ Zou dan kunnen worden: + MOnETA : NOVIMAGENSISvoor muntatelier Nijmegen. Maar dat blijft een beetje speculatief. Op die andere foto lijk je wel de T en A van MOnETA te zien. Ik kan deze munt overigens niet ergens terugvinden (in Van der Chijs bijvoorbeeld). Misschien dat iemand anders daar meer succes mee heeft? Edit: Hij zou dus van Reinoud II van Gelre kunnen zijn, als imitatie van de Vlaamse halve groot. Als ik het goed heb is dit type in 1331 geïntroduceerd in Vlaanderen door Lodewijk I van Vlaanderen (van Nevers). Aangezien Gelre in 1339 een hertogdom werd zou hij dan uit de periode 1331-1339 kunnen komen. Grts, Jelly
|
| 04 sep 2018, 16:15 |
|
 |
|
dennisch9944
|
Hoi Jelly Bedankt voor je reactie  , ik kan de letters zo niet lezen op de munt . Zal het z.s.m. eens proberen met een loep . Misschien helpt het . Vind dat je al veel over de munt gevonden hebt ( samen met Jan ooms ) , was me zelf nooit gelukt ! mvg dennis
|
| 04 sep 2018, 23:42 |
|
 |
|
Jelly
ERELID
|
Misschien kan iemand deze topic nog naar 'Munten' verplaatsen, daar zit nog wel meer expertise. Volgens mij is best wel een interessant muntje.
Grts, Jelly
|
| 05 sep 2018, 09:23 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
|
Jelly schreef: Misschien kan iemand deze topic nog naar 'Munten' verplaatsen, daar zit nog wel meer expertise. Volgens mij is best wel een interessant muntje. Grts, Jelly TOP uitgezocht tot zover Jelly ! Ik verplaats deze naar Munten, want stond sowieso verkeerd bij Metalen voorwerpen. Je zou verwachten dat deze zilver is, misschien biljoen? Een rekenpenning sluit ik nu wel uit, met deze omschriften 
|
| 05 sep 2018, 09:45 |
|
 |
|
Jelly
ERELID
|
 Re: Interessante munt, halve groot Gelre?
Citaat: Je zou verwachten dat deze zilver is, misschien biljoen? Klopt, op z'n minst biljoen. Tenzij het een (eigentijdse) vervalsing zou zijn. Ik hoop dat iemand er nog een referentie aan kan geven, ik kan hem in iedergeval niet terugvinden. Grts, Jelle
|
| 05 sep 2018, 10:31 |
|
 |
|
rimidi
|
Dag, Ziet er juist uit. Indien koper dan zeker eigentijdse vervalsing en vandaar misschien het gat erin ter ontwaarding. Info uit De Mey Imitaties... Beste groeten rimidi 
|
| 05 sep 2018, 10:48 |
|
 |
|
Jelly
ERELID
|
Citaat: Rimidi schreef: Ziet er juist uit. Indien koper dan zeker eigentijdse vervalsing en vandaar misschien het gat erin ter ontwaarding. Info uit De Mey Imitaties... Yep, dat moet hem zijn! Wel raar die verwijzing naar Van der Chijs II-3 (Reinoud I), dat is toch echt een andere munt (de leeuw staat niet in een 6-pas, 2x een R, 1 adelaar, 1 leeuw in de kwartieren.) Grts, Jelly
|
| 05 sep 2018, 11:20 |
|
 |
|
dennisch9944
|
Jelly , jan en rimidi Bedankt voor jullie inzet De munt is echt van koper en geen biljoen. Nu is het ook duidelijk dat het een vervalsing is uit die tijd , wellicht daarom het gat . Had hier zelf nooit uit gekomen Bedankt voor jullie hulp En ben blij met dit aparte nep muntje . Gr Dennis
|
| 05 sep 2018, 11:28 |
|
 |
|
rimidi
|
Dag, Ja raar, ook Roest verwijst naar zelfde plaat en tekening... Groeten rimidi 
|
| 05 sep 2018, 12:55 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
|
Een mooi voorbeeld van samenwerken bij determinatie Is niet aan mij om te vragen, maar Jelly, is een moderatorschap niks voor jou? Rimidi, dank voor de definitieve dtm. Groet, Jan
|
| 05 sep 2018, 17:09 |
|
 |
|
rimidi
|
Dag, Een fragment uit het werk van Jos Benders uit de Muntkoerier van 2003. Beste groeten rimidi 
|
| 05 sep 2018, 18:21 |
|
|