Rafael schreef:
Woesel, Roel,
Er is inderdaad overeenkomst en heb ondertussen nog een dergelijk stuk als deze van Roel in de rommelbak gevonden wel identiek aan deze die ik al geplaats had zonder Niello.
Deze zijn aan de achterkant vlak (niet zeker van deze van Roel)
Niet zeker of het duidelijk was op de vorige foto's maar in de lengte heeft het stuk een opstaande rand om een compartiment te vormen voor een riem of beslagplaat mesheft.
Ik heb de stukken waarnaar je refereert bekeken (pg 139 & 140) maar merk dat deze voornamelijk een rechthoekig of trapezium vormig overgangstuk hebben voor de riem.
Bij mijn stuk is dit gebogen.
Versiering van 58.12 vertoont dan wel overeenkomsten.
Als je op pagina 197 & 199 kijkt zie je mesen waarvan het uiteinde van de belegplaten sterk lijkt op dit stuk
Ik heb een liervormige gesp in hetzelfde materiaal als dit stuk waarbij je ook een dergelijke doosvorm hebt met omgeslagen randen en zie dat bij nog andere gespen uit deze periode met aangegoten riemplaat.
Vermoed dat we dit ergens in de 15 eeuw moeten dateren (hoewel ik het liever ouder zou zien en de vreemde Niello versiering kenmerken vertoont die je ook terugvind bij de saxische riemtongen in Engeland.
Mvg,
Bart
Hallo Bart.
Het is een stuk wat ons iniedergeval goed bezig houd en lastig te duiden.
Dat je een link legt met de Angelsaksische riemtongen met draakachtige(wolf) wezens , dat snap ik goed ze hebben veel raakvlakken. Ook kleding haken uit deze periode hebben raakvlakken, maar een exacte parallel kan ik niet leveren.
Misschien hebben we hier te maken met regionale producten??? mogelijk tegen hanger van de Engelse laat angelsaksische periode. Ik roep maar even wat

Moet zo nu en dan ook eens kunnen
De voorstelling heb ik mogelijk ontrafelt

er zijn op het bovenste deel namelijk twee frontale terug kijkende dieren te zien. Althans dit meen ik er in te herkennen.
Hopelijk vinden we een juiste tijdsperiode en functie voor deze exemplaren.
Vriendelijke grt Wessel Spoelder