Logo
Het is nu 03 maart 2026, 20:04

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Beslag voor mesheft? 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Beslag voor mesheft?
Materiaal:gunmetal of laag gehalte zilver?

Afmeting:33 x 37 x 4 mm

Gewicht:10,8 gr

Beschrijving van het voorwerp:

Twijfel over de ouderdom van dit voorwerk en ook het materiaal.
Heeft wat van de uitstraling van de franse munten in klokkenbrons en ook sommige gespen uit de late 14e eeuw in hetzelfde materiaal en die een uitsparing hebben voor de riem.

Eveneens een oude vondst uit de oude vondstbakjes die per vondstplek zijn gemarkeerd.
Uitsparing aan de achterkant voor een mesheft vanwege de vorm?

Ingelegd met Niello die ? voorstelt

Iemand die dit herkent?
Datering?

Mvg,
Bart

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

04 jun 2020, 19:43
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Beslag voor mesheft?
ingeleg met Niëllo ??

04 jun 2020, 20:38
Profiel

Antwoord met een citaat
Lijkt op afgebroken boekbeslag :06

04 jun 2020, 20:52
Profiel
Antwoord met een citaat
Hallo.

Het voorwerp wat je toont brengt ons misschien verder met al eerder aangehaalde stukken zie ook. viewtopic.php?f=103&t=103322&start=25

De topic toont ons tal van vondsten waaronder een paar exemplaren met soort gelijke decoratie als wel niello versiering .

Het nieuwe exemplaar wat je ons laat zien heeft de karakter trekjes van een Riemuiteinde of bandelier sluiting zie ook Tekens van leven opgravingen en vondsten in het tolburgkwartier in S,Hertogenbosch H.L.Jansen en A.AI.Tholen.

Wat er afgebeeld word? mogelijk gestileerde leeuwen, ik zelf kan het er zo 1 twee drie niet uit halen, soms kost dat wat meer tijd voor dat het kwartje valt.

Deze vondst dwingt ons misschien om de twee andere kleine beslagen van Roel kok te herzien en mogelijk toch in de late middeleeuwen te plaatsen.

Grt Wessel Spoelder

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

05 jun 2020, 08:30
Moderator

Antwoord met een citaat
Inderdaad ze hebben iets gemeen. :10
Mijn oorspronkelijk buikgevoel was dat ze ergens in de 16de eeuw geboren zijn.
gr,
Roel.

05 jun 2020, 11:05
Profiel

Antwoord met een citaat
Woesel, Roel,

Er is inderdaad overeenkomst en heb ondertussen nog een dergelijk stuk als deze van Roel in de rommelbak gevonden wel identiek aan deze die ik al geplaats had zonder Niello.
Deze zijn aan de achterkant vlak (niet zeker van deze van Roel)
Niet zeker of het duidelijk was op de vorige foto's maar in de lengte heeft het stuk een opstaande rand om een compartiment te vormen voor een riem of beslagplaat mesheft.

Ik heb de stukken waarnaar je refereert bekeken (pg 139 & 140) maar merk dat deze voornamelijk een rechthoekig of trapezium vormig overgangstuk hebben voor de riem.
Bij mijn stuk is dit gebogen.
Versiering van 58.12 vertoont dan wel overeenkomsten.

Als je op pagina 197 & 199 kijkt zie je mesen waarvan het uiteinde van de belegplaten sterk lijkt op dit stuk

Ik heb een liervormige gesp in hetzelfde materiaal als dit stuk waarbij je ook een dergelijke doosvorm hebt met omgeslagen randen en zie dat bij nog andere gespen uit deze periode met aangegoten riemplaat.

Vermoed dat we dit ergens in de 15 eeuw moeten dateren (hoewel ik het liever ouder zou zien en de vreemde Niello versiering kenmerken vertoont die je ook terugvind bij de saxische riemtongen in Engeland.

Mvg,
Bart

06 jun 2020, 19:06
Profiel
Antwoord met een citaat
Rafael schreef:
Woesel, Roel,

Er is inderdaad overeenkomst en heb ondertussen nog een dergelijk stuk als deze van Roel in de rommelbak gevonden wel identiek aan deze die ik al geplaats had zonder Niello.
Deze zijn aan de achterkant vlak (niet zeker van deze van Roel)
Niet zeker of het duidelijk was op de vorige foto's maar in de lengte heeft het stuk een opstaande rand om een compartiment te vormen voor een riem of beslagplaat mesheft.

Ik heb de stukken waarnaar je refereert bekeken (pg 139 & 140) maar merk dat deze voornamelijk een rechthoekig of trapezium vormig overgangstuk hebben voor de riem.
Bij mijn stuk is dit gebogen.
Versiering van 58.12 vertoont dan wel overeenkomsten.

Als je op pagina 197 & 199 kijkt zie je mesen waarvan het uiteinde van de belegplaten sterk lijkt op dit stuk

Ik heb een liervormige gesp in hetzelfde materiaal als dit stuk waarbij je ook een dergelijke doosvorm hebt met omgeslagen randen en zie dat bij nog andere gespen uit deze periode met aangegoten riemplaat.

Vermoed dat we dit ergens in de 15 eeuw moeten dateren (hoewel ik het liever ouder zou zien en de vreemde Niello versiering kenmerken vertoont die je ook terugvind bij de saxische riemtongen in Engeland.

Mvg,
Bart

Hallo Bart.

Het is een stuk wat ons iniedergeval goed bezig houd en lastig te duiden.
Dat je een link legt met de Angelsaksische riemtongen met draakachtige(wolf) wezens , dat snap ik goed ze hebben veel raakvlakken. Ook kleding haken uit deze periode hebben raakvlakken, maar een exacte parallel kan ik niet leveren.

Misschien hebben we hier te maken met regionale producten??? mogelijk tegen hanger van de Engelse laat angelsaksische periode. Ik roep maar even wat :07 Moet zo nu en dan ook eens kunnen :lol: :lol: :lol:

De voorstelling heb ik mogelijk ontrafelt :06 :06 er zijn op het bovenste deel namelijk twee frontale terug kijkende dieren te zien. Althans dit meen ik er in te herkennen.

Hopelijk vinden we een juiste tijdsperiode en functie voor deze exemplaren.

Vriendelijke grt Wessel Spoelder

06 jun 2020, 21:15
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]